در خرید گوشی آیفون با پدیده‌هایی با نام ریپک و ریبفربیشد(ریفرش) مواجه هستید که در گوشی‌های اندرویدی به دلیل واردات رسمی کمتر چشم می‌خورد. اولین نکته‌ای که باید در مورد آن مطمئن شوید ریپک نبودن گوشی است.

ریپک بودن یک گوشی یعنی گوشی باز شده است و مجددا بسته بندی شده است. این کار ممکن است به چند دلیل صورت گرفته باشد.

اول اینکه گوشی به صورت غیررسمی وارد شده و فاقد جعبه بوده یا جعبه خیس شده و از بین رفته است و به ناچار در جعبه‌ی جدیدی قرار داده شده است. این مورد چندان خطرناک نیست.

حالت دوم این است که ممکن است گوشی ریفربیشد یا به اصطلاح عامه ریفرش باشد و فروشنده بخواهد آن را پنهان کند. عموما این مسئله از طریق سریال گوشی قابل تشخیص است.

حالت دیگر که در مورد آیفون های قدیمی تر ممکن است پیش بیاید این است که گوشی از اوراق کردن چند آیفون ساخته شده باشد و در بسته‌بندی جدید به فروش برسد و نهایتا ممکن است گوشی اصل باشد اما لوازم آن با لوازم تقلبی جایگزین شده و بسته بندی مجدد شده باشد.

از آن‌جایی که دقیقا نمی‌توان مطمئن بود که کدام حالت اتفاق افتاده است پیشنهاد می‌شود از خرید آیفون ریپک شده خودداری کنید.

در مورد ریفربیشد اوضاع چندان خطرناک نیست. مادامی که بدانید در حال خرید گوشی ریفربیشد هستید و آگاهانه با هزینه‌ی کمتر آن را تهیه کنید مشکلی وجود ندارد.

گوشی‌های ریفربیشد موارد معیوب کارخانه هستند که عیب و ایراد آن‌ها توسط شرکت رفع شده و مجددا با قیمت کمتر روانه‌ی بازار شده‌اند. از آن‌جایی که تعویض قطعه توسط کارخانه اصلی صورت گرفته معمولا این گوشی‌ها مشکلی ندارند؛ اما نباید اجازه دهید که فروشنده گوشی ریفربیشد یا ریفرش را به قیمت گوشی دست‌نخورده به شما بفروشد. خوشبختانه شرکت پس از رفع ایراد تفاوتی را در شماره مدل دستگاه ایجاد می‌کند که موضوع توسط همگان قابل تشخیص باشد. در صورتی که گوشی ایفون ریفرش باشد حرف اول مدل دستگاه N خواهد بود.

 

همچنین بخوانید : هشدار به خریداران آیفون ۱۳ اپل؛ در پشت پرده بازار چه خبر است؟

 

به نقل از زومیت